Oog voor Gedrag

Aan de thema-tentoonstelling ”Oog voor Gedrag” -van 4 oktober t/m 27 december 2008– namen 69 kunstenaars deel.

Ellen Voets - Tederheid


Ellen Voets - Tederheid


Orang-oetan - Pongo (Lacépède, 1799)
Orang-Utan / Orang-Utan / Orang-outan

Het dierenrijk is voor mij al jaren een onuitputtelijke inspiratiebron. Vooral wilde dieren, met name uit Afrika, fascineren mij. Jaarlijks ga ik op safari, waarna ik de fauna, tezamen met de inheemse bevolking, als een intrigerend reisverslag op mijn doeken zet. Mijn schilderijen zijn zeer plastisch, door de grote hoeveelheden olieverf die ik zo trefzeker mogelijk door middel van paletmessen op het linnen aanbreng. Mijn techniek versterkt vaak de ruigheid van de dieren en straalt dynamiek en beweging uit, ook door het expressief kleurgebruik. Zelden schilder ik een dier solistisch, omdat ik meer geïnteresseerd ben in het weergeven van zijn sociaal gedrag. Zo ook in het schilderij van de orang-oetans, waar de moeder beschermend haar jong vasthoudt. Het straalt tederheid en warmte uit.

techniek: olieverf op linnen
formaat: 80 x 60 cm


<< previous 63 uit 69 next >>
Return



Om te overleven moeten dieren vanaf de geboorte tot de dood tal van obstakels overwinnen. Deze hindernissen zijn nagenoeg voor alle organismen gelijk, of het nu walrussen, wenkbrauw albatrossen, wormsalamanders of wantsen zijn. Ze moeten allemaal opgroeien, voedsel, beschutting en een partner zoeken, communiceren en vijanden te slim af zijn. Hoe elke soort "the struggle of life" voltooit en uiteindelijk zijn genen doorgeeft aan volgende generaties is evenwel ongekend divers en doet onderzoekers nog geregeld achter de oren krabben. Gedrag blijkt een wereld vol merkwaardige, mysterieuze én indrukwekkende geheimen.
„Kortom, een boeiend onderwerp voor onze eerste thema-tentoonstelling”, zegt galeriehouder Willem H. Smith. „Veel kunstenaars trekken geregeld de wildernis in en verdiepen zich soms zodanig in een diersoort dat zij zich er haast mee vereenzelvigen. Het komt zelfs voor dat ze facetten van gedrag visualiseren die nooit eerder door fotografen konden worden vastgelegd.”
Hij noemt als voorbeeld de broedzorg van het houtsnipwijfje. „Bij gevaar klemt ze haar jongen tussen de poten en brengt ze de kuikens een voor een vliegend in veiligheid. Kees van der Wal, jarenlang koddebeier op Schiermonnikoog, had driemaal het geluk het transport met eigen ogen te aanschouwen. Helaas heeft nog niemand dit verbluffende fenomeen kunnen fotograferen. We ‘behelpen’ ons voorlopig met Archibald Thorburn en Rodger McPhail, Britse natuurschilders die dit gedrag met hun penselen prachtig vastlegden.”
De 69 schilders en beeldhouwers maken de bezoeker deelgenoot van hun fascinatie voor een van de meest interessante  takken van de biologie. Deze aanpak is op het gebied van ”wildlife art” in Nederland nooit eerder vertoond.

© Kunstgalerie Oog voor Natuur