Oog voor Gedrag

Aan de thema-tentoonstelling ”Oog voor Gedrag” -van 4 oktober t/m 27 december 2008– namen 69 kunstenaars deel.

Julie Askew - Morning Heat


Julie Askew - Morning Heat


Thomsongazelle - Gazella thomsonii (Günther, 1884)
Thomson's Gazelle / Thomsongazelle / Gazelle de Thomson

Amboseli National Park, 150 kilometer van de Keniase hoofdstad Nairobi, is genoemd naar Joseph Thompson. De Schotse ontdekkingsreiziger trok in 1883 als eerste Europeaan door dit gortdroge gebied. De Masai duidden het aan met ”Embosel”, wat ”zoutig stof” betekent. Smeltwater, afkomstig van Mount Kilimanjaro, Afrika’s hoogste berg, zorgt ervoor dat moerassen gelukkig niet droogvallen en dat olifanten, nijlpaarden en andere dieren kunnen baden en drinken. Ik zag deze Thomsongazelle ’s morgens al onder een boom verkoeling zoeken tegen de hitte. De ranke grazer krijgt het meeste vocht met zijn voedsel binnen. Maar als er water in de buurt is, dan zal hij daar zeker gebruik van maken.

techniek: olieverf op paneel
formaat: 35 x 27 cm
bijzonderheden: afgebeeld in ”A Voyage Round the World in Paintings – the art of Julie Askew”, pagina 31
informatie aanvragen 


<< previous 2 uit 69 next >>
Return



Om te overleven moeten dieren vanaf de geboorte tot de dood tal van obstakels overwinnen. Deze hindernissen zijn nagenoeg voor alle organismen gelijk, of het nu walrussen, wenkbrauw albatrossen, wormsalamanders of wantsen zijn. Ze moeten allemaal opgroeien, voedsel, beschutting en een partner zoeken, communiceren en vijanden te slim af zijn. Hoe elke soort "the struggle of life" voltooit en uiteindelijk zijn genen doorgeeft aan volgende generaties is evenwel ongekend divers en doet onderzoekers nog geregeld achter de oren krabben. Gedrag blijkt een wereld vol merkwaardige, mysterieuze én indrukwekkende geheimen.
„Kortom, een boeiend onderwerp voor onze eerste thema-tentoonstelling”, zegt galeriehouder Willem H. Smith. „Veel kunstenaars trekken geregeld de wildernis in en verdiepen zich soms zodanig in een diersoort dat zij zich er haast mee vereenzelvigen. Het komt zelfs voor dat ze facetten van gedrag visualiseren die nooit eerder door fotografen konden worden vastgelegd.”
Hij noemt als voorbeeld de broedzorg van het houtsnipwijfje. „Bij gevaar klemt ze haar jongen tussen de poten en brengt ze de kuikens een voor een vliegend in veiligheid. Kees van der Wal, jarenlang koddebeier op Schiermonnikoog, had driemaal het geluk het transport met eigen ogen te aanschouwen. Helaas heeft nog niemand dit verbluffende fenomeen kunnen fotograferen. We ‘behelpen’ ons voorlopig met Archibald Thorburn en Rodger McPhail, Britse natuurschilders die dit gedrag met hun penselen prachtig vastlegden.”
De 69 schilders en beeldhouwers maken de bezoeker deelgenoot van hun fascinatie voor een van de meest interessante  takken van de biologie. Deze aanpak is op het gebied van ”wildlife art” in Nederland nooit eerder vertoond.

© Kunstgalerie Oog voor Natuur